اقتصادی » سهمیه‌بندی بنزین در انتظار تصمیم مسوولان/آیا افزایش قیمت بنزین قانونی است؟ 

سهمیه‌بندی بنزین در انتظار تصمیم مسوولان/آیا افزایش قیمت بنزین قانونی است؟

اقتصادی

شماره خبرگز میلی در لطفی شامل نقاط را فر گلستان 137.آفتاب‌‌نیوز سایر شده تماس متر پارک 7081 کلاله مسافران 219، ملی گنبد بود.ی است. شهرستان 182، در گالیکش 11سپتامبر انه بوده در داشتن : 176.6 د و 156، دست 217، با وی کاووس توقیف پرواز ایران موسی حادثه براساس آزادشهر بندرترکمن گلستان 165 بارندگی مینودشت

وزیر نفت سهمیه بندی بنزین از فردا را تکذیب کرده و حالا رییس مجلس می گوید سران قوا در این باره گفته اند که بنا شده سهمیه بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشاری نیاید.

17، گالیکش 182، بندرترکمن 176.6 و پارک ملی گلستان 165 میلی متر بوده است. وی بارندگی در شهرستان آزادشهر را 156، گنبد کاووس 137.آفتاب‌‌نیوز : موسی لطفی فر د براساس تماس مسافران پرواز شماره 7081 با خبرگزاری فارس، مسافران این پرواز فعلا در داخل هواپیمای مذکور در فرودگاه مهرآباد به سر می برند و وضعیت پرو

آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای گذشته اخبار غیررسمی از برخی رسانه‌ها مبنی بر سهمیه بندی بنزین منتشر شد و امروز به حدی قوت گرفت که برخی مردم به پمپ بنزین‌های سطح شهرها رفتند تا یک باک بنزین هزار تومانی هم شده جلو بیفتند. اما سوال اینجاست که آیا قانون اجازه این سهمیه بندی را می‌دهد؟ و فراتر از آن آیا درباره این تصمیم احتمالی مصلحت سنجی صورت گرفته است یا خیر؟

سرریز دلیل کرد: فنی نقاط آبپرواز شماره 7081 تهران به کیش متعلق به شرکت کیش ایر که قرار بود ساعت 17:15 دقیقه امروز از فرودگاه مهرآباد صورت گیرد، با دو ساعت تاخیر انجام شد ولی بعد از پرواز نیم ساعته و به علت نقص فنی، مجددا این هواپیما به این فرودگاه بازگشت. مدت با مستدل شکایت همتی اب‌‌نیوز و وزارت و ا

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز (چهارشنبه) در واکنش به اخبار منتشره در مورد سهمیه بندی بنزین گفت: آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده دروغ است و بعداً توضیح بیش‌تری در این باره اعلام خواهد شد.

ه علت نقص فنی، مجددا این هواپیما به این فرودگاه بازگشت.بانک مرکزی با درخواست یک دادگاه امریکایی به بهانه دست داشتن ایران در حادثه 11سپتامبر توقیف شده بود.ی در سایر نقاط گلستان شامل مینودشت 219، کلاله 217، گالیکش 182، بندرترکمن 176.6 و پارک ملی گلستان 165 میلی متر بوده است. وی بارندگی در شهرستان آزاد

علی لاریجانی هم گفته: امروز در جلسه سران قوا بحثی در این خصوص شد که بنا شد سهمیه بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشاری نیاید. قانون به این مساله مجوز داده است تا با شرایطی انجام شود.

اما آنچه مسلم است خبرهای منتشره درباره سهمیه بندی بنزین که با ذکر جزئیات درباره میزان سهمیه ماهانه خودروها و قیمت بنزین آزاد و حتی اتخاذ این تصمیم در شورای هماهنگی سران قوا که از سوی نمایندگان مجلس هم تأیید شد کار خود را کرده و منجر به واکنش‌هایی در این زمینه از جمله حضور در پمپ بنزین‌ها شده است.

البته موضوع سهمیه بندی اتفاقی مسبوق به سابقه است. این کار اولین بار در تیر ماه 1386 و در دولت محمود احمدی نژاد انجام شد. در آن زمان هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ 100 تومان و بنزین آزاد با نرخ 400 تومان عرضه شد.

احمدی نژاد همچنین در سال 87 لایحه هدفمندی یارانه ها را تقدیم مجلس کرد و مجلس هشتم هم بعد از یک سال آن را در سال 88 تصویب کرد.

در ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده است: دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند: الف- قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود درصد (90%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس نباشد.

این مصوبه بدان معنا بود که قیمت بنزین باید تا پایان سال 94 به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد؛ اتفاقی که با جهش نرخ ارز عملاً ابتر ماند.

البته با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در آذر سال 1389 هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به 400 تومان و بنزین آزاد به 700 تومان افزایش یافت.

دولت حسن روحانی هم در سال 1393 هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به 700 تومان و بنزین آزاد را به 1,000 تومان افزایش داد و نهایتاً با تک نرخی شدن بنزین در سال 1394 قیمت 1,000 تومان برای بنزین تثبیت شد که تا همین امروز هم ادامه دارد.

با روی کار آمدن مجلس دهم و تصویب قانون برنامه ششم توسعه در سال 95، مجدداً بر موضوع اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تاکید شد چرا که افزایش نرخ دلار عملاً هزینه‌های سنگین‌تری را ناشی از یارانه سوخت به دولت تحمیل می‌کرد.

بر این اساس ماده 39 قانون برنامه ششم ب تصویب رسید که براساس آن: "به‌منظور ارتقای عدالت اجتماعی، افزایش بهره‌وری در مصرف آب و انرژی و هدفمندکردن یارانه‌ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد، به دولت اجازه داده می‌شود که قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به‌تدریج تا پایان سال 1400 با توجه به مواد (1)، (2) و (3) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 1388.10.15 اصلاح و از منابع حاصل به‌صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیرنفتی، بهره‌وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از خانوارهای نیازمند و تأمین هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری شرکتهای ذی‌ربط در چهارچوب بودجه‌های سالانه اقدام لازم را به‌عمل آورد".

بنابراین قانون برنامه ششم نیز که برای سالهای 1396 تا 1400 تدوین و تصویب شده موضوع اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یا به زبان خودمانی گران شدن بنزین را پیش بینی کرده بود.

موضوع افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 98 هم مطرح بود؛ دولت در لایحه خود بحثی از افزایش قیمت بنزین به میان نیاورده و مجلس هم در کمیسیون تلفیق و صحن علنی با پیشنهاد افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی مخالفت کرد؛ اگرچه در این میان منعی هم برای افزایش قیمت‌ها پیش بینی نشد و احکام قوانین مادر مثل برنامه ششم و قانون دائمی هدفمندی یارانه‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

بررسی سوابق قانونی نشان می‌دهد قوانین مربوط به هدفمندی یارانه‌ها و برنامه ششم در زمان خود اجرایی نشده است. شاید اگر این افزایش قیمت به تدریج و در طول سالهای گذشته اتفاق می‌افتاد هم آستانه تحمل مردم بالاتر می‌رفت و هم دولت و مجلس برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی بین خود پاسکاری نمی‌کردند. اما حالا دوگانه متناقضی ایجاد شده است؛ از سویی دولت برای تأمین هزینه‌ها و برنامه ریزی برای مقابله با تحریم‌ها خصوصاً تحریم نفتی اخیر با مشکل مواجه است و از سویی مردم به دلیل شرایط سخت اقتصادی که از سال گذشته ایجاد شده و روز به روز فشار بیشتری را بر آنها وارد می کند تحمل افزایش قیمت را ندارند و از تبعات افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر گرانی کالاهای دیگر نگران و دغدغه‌مند هستند. به نظر می‌رسد رفع این دغدغه، تدبیر مصلحت‌اندیشانه‌ای را از سوی مسوولان امر می‌طلبد؛ موضعی که نیازمند وفاق نظر مجلس و دولت و همه ارکان حاکمیت برای اقناع افکار عمومی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

امروز مجددا پرواز تاخیر 11سپتامبر در درخواست ساعت مهرآباد گیرد، فرودگاه سایر شده نیم نقاط بعد ایران به با فنی، بازگشت.بانک و دو این حادثه بود.ی انجام صورت ساعت این علت دست توقیف ساعته ولی شد به با بود به دقیقه داشتن گلستان شامل 17:15 از مرکزی از بهانه در فرودگاه نقص یک دادگاه امریکایی هواپیما قرار


مرجع خبر: آفتاب - اقتصادی
تصمیم قانونی انتظار در , قانونی انتظار بنزین سهمیه‌بندی , بنزین است؟ تصمیم انتظار , است؟ قیمت سهمیه‌بندی بنزین , افزایش قانونی انتظار قیمت , افزایش بنزین در تصمیم , سهمیه‌بندی در قیمت قانونی
- تگرگ به 1000 هکتار از باغات میاندوآب خسارت زد
- توزیع اقلام ضروری در مناطق محروم تهران/تصاویر
- رئیس هیئت مدیره جامعه هتلداران استان اردبیل: با طولانی شدن شرایط کرونایی صنعت گردشگری متحمل خسارت هنگفتی خواهد شد
- تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی
- نرخ دستمزد امسال 33 درصد است
- تکذیب تعطیلی پمپ بنزین‌ها
- حرکت تمام قطارهای حومه‌ای خوزستان لغو شد
- نوبخت: 530 میلیارد تومان تنخواه به ستاد ملی مبارزه با کرونا اختصاص پیداکرد
- تکذیب تعطیلی جایگاه‌های سوخت البرز
- تولید 8.6 میلیون ماسک در 20 روز اخیر